هنر جوان ماندن

ایران بانو دات کام
هنر جوان ماندن,
از آنجایی كه طول عمر افرادی كه در كشورهای پیشرفته زندگی می كنند رو به رشد است، مردم بیش از گذشته به بررسی روش های بهتر زندگی كردن و به عقب انداختن پیری می پردازند. به گفته محققان، پیری جریانی است كه به واسطه اتخاذ عادات بهداشتی مخرب و ذهن بدبین ایجاد می شود. می توان چهل، پنجاه یا هشتاد ساله شد و هنوز هم جوان باقی ماند. این مسئله به طرز تفكر شما و اینكه چقدر خوب از خودتان مراقبت كنید بستگی دارد. روش های بسیاری برای جوان تر از سن تقویمی باقی ماندن وجود دارد كه بسیاری از مردم با دقت كردن روی نحوه غذا خوردن، ورزش كردن، برقرار كردن ارتباط با دیگران و برخورد با مشكلات زندگی به این امر دست یافته اند.
●رژیم غذایی كم كالری
تحقیق در مورد طول عمر نشان داده است كه كاهش عدد كلی مصرف كالری در روز به طور چشمگیری عمر را طولانی می كند، سلامتی انسان را حفظ كرده و او را جوان نگه می دارد. بیش از حد خوردن یكی از بدترین عوامل سرعت بخشیدن به پیری است. خوردن زیاد به تمام دستگاه های بدن فشار می آورد و دستگاه هاضمه برای هضم آن غذاها انرژی اضافی خود را از دستگاه های دیگر بدن گرفته و می سوزاند. علاوه بر آن پرخوری اضافه وزن می آورد و چربی اضافی در ایجاد بیماری های قلبی و دیابت هنگام میانسالی دخالت دارد. تمام این موارد تنها یك نتیجه ساده را گوشزد می كند و آن این است كه اگر كمتر بخورید، بیشتر عمر می كنید!
●علائم مهم زیستی
علائم زیستی به آن دسته از علائمی گویند كه فرد را از لحاظ جسمی در خصوص اینكه چقدر از سن تقویمی اش جوان تر باقی مانده است محك می زند و شامل خشكی پوست، رنگ خاكستری مو و كلسترول خون است. در تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده روی حیوانات معلوم شده است آن دسته از حیواناتی كه تحت رژیم غذایی كم كالری قرار گرفته اند، نسبت به آن دسته از حیوانات كه هر چه می خواستند خورده اند طولانی تر و سالم تر زندگی كرده اند. كمتر خوردن به معنای از قلم انداختن مواد مغذی نیست بلكه به معنای جایگزینی غذاهای پركالری حاوی چربی ها و قند اضافی با غذاهای مغذی و خام می باشد.
اگر این كار را می خواهید شروع كنید و در دوران میانسالی خود قرار دارید پیشنهاد می كنم این رژیم ضد پیری را با كاهش ۶۰ درصد از مصرف كالری كه به طور معمول می خورید در مدت زمان ۵ تا ۷ سال شروع كنید. این كاهش در زنان باید ۱۳۰۰ كالری و در مردان ۱۸۰۰ كالری باشد. البته برای افراد بسیار فعال باید اندكی بیشتر از این مقدار كالری باشد.روش كم خوری كنترل شده، دمای بدن را به طور چشمگیری پایین می آورد و از میزان سوخت و ساز آن می كاهد و این دو عامل در افزایش طول عمر مهم هستند.
●قدرت مواد غذایی خام
پیروی كردن از رژیم غذایی مملو از مواد خام- به ویژه میوه- روش موفقیت آمیزی برای جوان باقی ماندن است. آنزیم های موجود در غذاهای طبیعی و تازه، كاركرد دستگاه های بدن را در سطح مطلوبی حفظ می كند. هنگامی كه غذا طبخ می شود آنزیم های مهم آن از بین می روند بنابراین خام خواری یا خوردن آب خوراكی های خام بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را تضمین می كند. شواهد نشان می دهد كه یك رژیم غذایی حاوی ۵۰ درصد میوه خام، طول عمر را افزایش می دهد. در حقیقت محققان مدعی اند كه رژیم غذایی متشكل از ۷۰درصد میوه خام و سبزی به راستی مراحل پیری را معكوس می كند: بدن لاغرتر می شود، چین و چروك ها صاف تر شده و از همه مهم تر فعالیت مغز به طور چشمگیری بهبود می یابد.
●میوه های برتر
با وجو د اینكه تمام میوه ها خوب هستند، اما برخی كارایی ضد پیری دارند. تا جایی كه امكان دارد از میوه های طبیعی استفاده كنید. میوه هایی كه از آفت كش ها به دور بوده اند و مزه بهتری دارند.
▪سیب : سیب زهرزدایی عالی با ویژگی های ضدعفونی كننده است كه به سیستم ایمنی بدن نیرو می بخشد. همچنین در خود پكتین دارند كه به دفع فلزات سنگینی چون سرب و جیوه از بدن كمك می كنند.
▪كیوی: كیوی دو برابر پرتقال ویتامینC و دو برابر آوكادو ویتامین E دارد و ذخیره ای غنی از پتاسیم است.
▪توت: توت، توت فرنگی، قره قاط، كشمش بی دانه و انگورهای سیاه در خود مواد گیاشیمی دارند و به فلاون ها معروف شده اند. این مواد ضد اكسید اسیون های قوی هستند كه از بدن در برابر رادیكال های آزاد حفاظت می كنند.
▪لیموترش: لیموها در بدن اثر سم زدایی دارند.
خرما و انجیر: خوراكی های فوق غنی از كلسیم، آهن و پتاسیم بوده و برای هضم غذا بسیار خوب هستند.
●سبزیجات مهم
سبزیجات در فراهم كردن مواد معدنی، فلاون های زیستی(هر یك از انواع فلاون ها كه در حفظ و نگهداری دیواره مویرگ ها و كاستن احتمال خونریزی كاربرد دارد و در گیاهان به ویژه مركبات یافت می شود)، ضد اكسیداسیون فتوشیمیایی و پروتئین و برای دوباره جوان كردن و احیای سلول های بدن حیاتی اند. در ضمن با آنها می توان ضیافتی رنگین و خوش طعمی ایجاد كرد.
هویج : هویج یكی از سبزی های ضد پیری است. آن علاوه بر پاكسازی، تقویت و فعال سازی دستگاه های بدن، غنی از بتاكاروتن است كه از احتمال ابتلا به سرطان می كاهد. خوردن فقط یك هویج در روز احتمال ابتلا به سرطان ریه را تا ۵۰ درصد می كاهد.كدو حلوایی، كدو و سیب زمینی های شیرین سرشار از بتاكاروتن هستند. آوكادوها منبع خوبی از چربی های اشباع نشده مونو هستند كه ممكن است به بدن در كاستن میزان كلسترول بد كمك كنند. به علاوه آوكادو با داشتن منبع خوبی از ویتامین E جلوی پیر شدن پوست را می گیرد و با پتاسیم موجود در آن جلوی بالا رفتن فشار خون را می گیرد.
بروكلی، گل كلم، كلم های فندقی، كلم و آب تره، غذایی از گیاه شیمی هستند كه در برابر سرطان و سم مقاومت می كنند و كارایی كبد را بهبود می بخشند. بروكلی یا همان كلم سیاه سرشار از ویتامین های B و C است و در خود كلسیم، اسیدفولیك، آهن و پتاسیم دارد. اسفناج نیز حاوی مقدار بالایی از مواد معدنی و ضداكسیداسیون است.
●مصرف ماهی
مصرف انواع ماهی، پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و اسیدهای چرب امگا ۳ مورد نیاز بدن را فراهم می كند.
ماهی سفید در خود چربی اندكی دارد در حالی كه ماهی های پرچرب مانند تن و ماكرال سرشار از ویتامین A و D هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ در پیشگیری از بیماری قلبی عروقی موثر هستند و پوست را شفاف و درخشان می سازند.
●پروتئین
پروتئین ماده ای حیاتی است اما باید روزانه از آن بسیار كم مصرف كرد. زیرا مقدار مصرف زیاد آن مشكلاتی را به وجود می آورد به ویژه كه در سنین بالا فرد را به پوكی استخوان مبتلا می كنند.برای مبارزه با مراحل پیری بهترین كار جایگزین كردن پروتئین حیوانی تا حد ممكن با پروتئین گیاهی- كه كم چرب است- می باشد.
●گوشت قرمز و طیور
اگرچه گوشت قرمز حاوی موادی چون آهن، روی و ویتامین B است، اما در خود سم، داروهای مختلف و نیز آفت كش دارد. در عین حال پر از چربی های اشباع شده است. تا آنجا كه می توانید در مصرف گوشت های قرمز میانه رو باشید.گوشت طیور منبع خوبی از پروتئین های مطلوب، ویتامینB و آهن است و چنانچه قبل از پختن پوست آنها دور اندخته شود، چربی بسیار كمی خواهند داشت. با این حال از مصرف گوشت طیور هم تا حد ممكن باید كاست. علاوه بر آن سعی كنید از گوشت حیواناتی تغذیه كنید كه به طور طبیعی رشد كرده باشند.
●محصولات لبنی
سودمندترین محصول لبنی ماست است زیرا علاوه بر اینكه تشكیل مخاط نمی دهد بلكه تعداد باكتری های مفید در روده را افزایش داده و اسیدهای هیدروكلریك موجود در معده را خنثی می سازد؛ اما شیر و پنیر تشكیل مخاط می دهند(این مواد باعث گرفتگی بینی می شوند) و سرشار از چربی های اشباع شده اند و بهتر است در مصرف آنها میانه روی كنید.
●حبوبات
لوبیا و حبوباتی چون عدس، لوبیا چیتی، لوبیا مانگ و نخود منبعی غنی و عالی از پروتئین گیاهی هستند. سعی كنید هنگام پخت، لوبیا را به صورت خالص مصرف كنید. اما گاهی اوقات هم می توانید افزودنی هایی مانند شكر به آن بیفزایید.به طور مثال در غذاهای چینی و ژاپنی تا قرن ها از توفو(خمیر سویا كه سفید و پنیر مانند است) استفاده می شد و به دلیل كم شدن چربی های اشباع شده، مردمان این سرزمین ها بسیار كمتر به سرطان مبتلا می شدند.
ترجمه: نادیا زكالوند
منبع : روزنامه همشهری

 گرد آوری مطالب : iranbanou.com

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه